Pałac Kronenberga – niechciane cudo

Pałac Kronenberga – projekt budynku Georga Hitziga z Berlina

Jak wspomniano projekt budynku był dziełem Georga Hitziga z Berlina, który w swoich realizacjach stylowo i umiejętnie łączył różne wątki renesansu, baroku i klasycyzmu rodem z Francji, Włoch i Niemiec. Pałac miał fasadę główną od strony ulicy Mazowieckiej a bokiem (zaopatrzonym w przejazd bramny) zwrócony był ku ulicy Królewskiej. Pałac miał dwa piętra plus wysoki mansardowy dach. Do wystroju rzeźbiarskiego Kronenberg zatrudnił Leonarda Marconiego, a autorem fresków był ponoć Wojciech Gerson. Marconi był autorem czterech kariatyd u głównego wejścia od strony ulicy Mazowieckiej oraz dwóch przy wjeździe od strony Królewskiej. Kolejne dwie kariatydy podtrzymywały narożny balkon (na tym rysunku nie uwidoczniony). Trójkątny tympanon Marconi wypełnił płaskorzeźbą z alegorycznymi postaciami symbolizującymi przemysł, handel i sztukę. Co ciekawe w ornamentach elewacji zastosowano terakotę, co było materiałem znacznie trwalszym od gipsu sztukatorskiego.

Jak wspomniano projekt budynku był dziełem Georga Hitziga z Berlina, który w swoich realizacjach stylowo i umiejętnie łączył różne wątki renesansu, baroku i klasycyzmu rodem z Francji, Włoch i Niemiec. Pałac miał fasadę główną od strony ulicy Mazowieckiej a bokiem (zaopatrzonym w przejazd bramny) zwrócony był ku ulicy Królewskiej. Pałac miał dwa piętra plus wysoki mansardowy dach. Do wystroju rzeźbiarskiego Kronenberg zatrudnił Leonarda Marconiego, a autorem fresków był ponoć Wojciech Gerson. Marconi był autorem czterech kariatyd u głównego wejścia od strony ulicy Mazowieckiej oraz dwóch przy wjeździe od strony Królewskiej. Kolejne dwie kariatydy podtrzymywały narożny balkon (na tym rysunku nie uwidoczniony). Trójkątny tympanon Marconi wypełnił płaskorzeźbą z alegorycznymi postaciami symbolizującymi przemysł, handel i sztukę. Co ciekawe w ornamentach elewacji zastosowano terakotę, co było materiałem znacznie trwalszym od gipsu sztukatorskiego.

Reklamy

Jak wspomniano projekt budynku był dziełem Georga Hitziga z Berlina, który w swoich realizacjach stylowo i umiejętnie łączył różne wątki renesansu, baroku i klasycyzmu rodem z Francji, Włoch i Niemiec. Pałac miał fasadę główną od strony ulicy Mazowieckiej a bokiem (zaopatrzonym w przejazd bramny) zwrócony był ku ulicy Królewskiej. Pałac miał dwa piętra plus wysoki mansardowy dach. Do wystroju rzeźbiarskiego Kronenberg zatrudnił Leonarda Marconiego, a autorem fresków był ponoć Wojciech Gerson. Marconi był autorem czterech kariatyd u głównego wejścia od strony ulicy Mazowieckiej oraz dwóch przy wjeździe od strony Królewskiej. Kolejne dwie kariatydy podtrzymywały narożny balkon (na tym rysunku nie uwidoczniony). Trójkątny tympanon Marconi wypełnił płaskorzeźbą z alegorycznymi postaciami symbolizującymi przemysł, handel i sztukę. Co ciekawe w ornamentach elewacji zastosowano terakotę, co było materiałem znacznie trwalszym od gipsu sztukatorskiego.

Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s