Jeszcze dwie damy i ruszamy…

Furmanka była podstawowym środkiem transportu przez pierwsze powojenne lata.

Furmanka była podstawowym środkiem transportu przez pierwsze powojenne lata.

Po 17 stycznia 1945 roku niemal natychmiast do zrujnowanego miasta zaczęli powracać jego mieszkańcy. Błyskawicznie również ruszyła, spontaniczna początkowo, odbudowa.

Uruchomienie komunikacji stało się priorytetowym celem w zrujnowanej stolicy.

Po mieście, niemałym przecież, trzeba było przemieszczać się na dłuższe dystanse ale i tu znalazła zastosowanie pomysłowość i przedsiębiorczość.

Tę furmankę właściciel zaadaptował do przewozu osób poprzez dodanie prowizorycznego daszku. W czasie deszczu na głowę już nie kapało.

Tę furmankę właściciel zaadaptował do przewozu osób poprzez dodanie prowizorycznego daszku. W czasie deszczu na głowę już nie kapało.

20 czerwca 1945 ruszyła pierwsza linia tramwajowa. Można było przejechać nią z centrum Pragi na Grochów. Na lewym brzegu pierwszy tramwaj pojechał z Okęcia na ulicę Opaczewską 15 września 1945 roku.

Pierwszym, publicznymi środkiem komunikacji „autobusowej” stało się kilka ciężarówek, które przystosowano do przewozu ludzi poprzez zamocowanie desek na skrzyniach.

Od 11 kwietnia jeździły one stałą trasą z placu Narutowicza na Pragę.

Jeszcze dwie damy i ruszamy - krzyczeli kierowcy pojazdów dostosowanych do przewozu osób.  Przystanek w Alejach Jerozolimskich.

Jeszcze dwie damy i ruszamy – krzyczeli kierowcy pojazdów dostosowanych do przewozu osób.
Przystanek w Alejach Jerozolimskich.

Na początku roku 1946 Londyn obdarował Warszawę dziesięcioma piętrowymi autobusami Leyland. Przez dwa lata jeździły po stołecznych ulicach.

1 stycznia 1946 na ulice wyjechało 30 trolejbusów przekazane Warszawie przez ZSRR.

Popatrzmy na powojenne środki warszawskiej komunikacji.

*Arek*

https://www.facebook.com/ArktourWHU

www.arktour.pl

Zdjęcia pochodzą z materiałów udostępnionych na stronie Mazowieckiej Biblioteki Cyfrowej:

http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/

Amerykański Dodge jeździł na linii U - Plac Trzech Krzyży - Plac Narutowicza.

Amerykański Dodge jeździł na linii U – Plac Trzech Krzyży – Plac Narutowicza.

Do stolicy powróciły, odnalezione na terenie Niemiec, warszawskie tramwaje.

Do stolicy powróciły, odnalezione na terenie Niemiec, warszawskie tramwaje.

Pierwszy tramwaj na Pradze.

Pierwszy tramwaj na Pradze.

Na początku roku 1946 Londyn obdarował Warszawę dziesięcioma piętrowymi autobusami Leyland.  Przez dwa lata jeździły po stołecznych ulicach.

Na początku roku 1946 Londyn obdarował Warszawę dziesięcioma piętrowymi autobusami Leyland.
Przez dwa lata jeździły po stołecznych ulicach.

1 stycznia 1946 na ulice wyjechało 30 trolejbusów przekazane Warszawie przez ZSRR. Otwarcie linii trolejbusowej "A" - Plac Unii Lubelskiej - Trębacka.

1 stycznia 1946 na ulice wyjechało 30 trolejbusów przekazane Warszawie przez ZSRR.
Otwarcie linii trolejbusowej „A” – Plac Unii Lubelskiej – Trębacka.

Reklamy

Informacje o ZOA

*Warszawy historia ukryta* to projekt realizowany przez miłośników Warszawy, będących jednocześnie przewodnikami miejskimi. Nie ograniczamy się do działalności w Internecie - można spotkać nas na ulicach Warszawy. Więcej na nasz temat można przeczytać w zakładce "Warszawy historia ukryta" . O działaniach, jakie podejmujemy w terenie, informujemy w zakładce "Wydarzenia".
Ten wpis został opublikowany w kategorii Wydarzenia i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s