
Most Kierbedzia
Był pierwszym warszawskim stalowy mostem na Wiśle i pierwszą stałą przeprawą przez rzekę od czasu mostu Zygmunta Augusta przez trzydzieści lat stojącego na wysokości ulicy Mostowej.
Od roku 1603, gdy most zygmuntowski został zniesiony przez krę, przez Wisłę przeprawiano poprzez mosty pontonowe, ustawiane w porze letniej lub korzystano z promów.
Nowy , stały most miał być mostem kolejowym łączącym dworzec Petersburski z dworcem Wiedeńskim. Zdecydowano się zlokalizować go na przedłużeniu istniejącego już wiaduktu Pancera oraz linii Kolei Warszawsko-Petersburskiej.
Z pomysłu przeprowadzenia kolei przez miasto szczęśliwie zrezygnowano niemniej most został zbudowany.
Oficjalnie, na cześć cara Aleksandra I, nosił nazwę mostu Aleksandryjskiego ale nie była to nazwa, której Polacy chcieli używać.
Potocznie mówiono o przeprawie jako o moście Kierbedzia odnosząc się do nazwiska projektanta Stanisława Kierbedzia. Ta nazwa stała się oficjalną, gdy Polska w roku 1918 odzyskała niepodległość.
Most był konstrukcją kratownicową o długości 474 metrów i sześciu przęsłach.
W roku 1915 dwa przęsła wysadzili Rosjanie uciekający przed Niemcami W roku 1944 most wysadzono go po raz drugi.
Tym razem Niemcy uciekali przed Rosjanami.
Na przęsłach mostu Kierbedzia położono nową przeprawę – most Śląsko-Dąbrowski w niczym nie przypominający konstrukcji zaprojektowanej przez Stanisława Kierbedzia.
Zapraszam zatem wszystkich chętnych do spojrzenia na pocztówki z widokiem mostu.
Wszystkie pocztówki ze zbioru własnego.
*Arek*
https://www.facebook.com/ArktourWHU
www.zwiedzajznami.com.pl
Był pierwszym warszawskim stalowy mostem na Wiśle i pierwszą stałą przeprawą przez rzekę od czasu mostu Zygmunta Augusta przez trzydzieści lat stojącego na wysokości ulicy Mostowej. Od roku 1603, gdy most zygmuntowski został zniesiony przez krę, przez Wisłę przeprawiano poprzez mosty pontonowe, ustawiane w porze letniej lub korzystano z promów.
Most Kierbedzia
Uwagę zwraca separacja ruchu pieszego do ruchu drogowego. Komunikacyjne trakty piesze znlzły się na zewnątrz kratownicy.
Z pomysłu przeprowadzenia kolei przez miasto szczęśliwie zrezygnowano niemniej most został zbudowany.
Potocznie mówiono o przeprawie jako o moście Kierbedzia odnosząc się do nazwiska projektanta Stanisława Kierbedzia. Ta nazwa stała się oficjalną, gdy Polska w roku 1918 odzyskała niepodległość.
5 sierpnia 1915 około godz. 6 rano dwa środkowe przęsła mostu zostały wysadzone przez wycofujące się z Warszawy wojska rosyjskie. Na pocztówce most już odbudowany. Widać dwie wyróżniające się kratownice o parabolicznym kształcie.
5 sierpnia 1915 około godz. 6 rano dwa środkowe przęsła mostu zostały wysadzone przez wycofujące się z Warszawy wojska rosyjskie. Na pocztówce most już odbudowany. Widać dwie wyróżniające się kratownice o parabolicznym kształcie.
Dodaj do ulubionych:
Lubię Wczytywanie…
Podobne
Informacje o ZOA
*Warszawy historia ukryta* to projekt realizowany przez miłośników Warszawy, będących jednocześnie przewodnikami miejskimi.
Nie ograniczamy się do działalności w Internecie - można spotkać nas na ulicach Warszawy.
Więcej na nasz temat można przeczytać w zakładce "Warszawy historia ukryta" .
O działaniach, jakie podejmujemy w terenie, informujemy w zakładce "Wydarzenia".