Święta, święta, a w cieniu świąt „zniknęła” interesująca rocznica.
W 1891 r. uruchomiono ruch tramwajów elektrycznych na pierwszej sieci w Halle (Saale).
Na terenie imperium rosyjskiego elektryczne tramwaje ruszyły w roku 1903 w Petersburgu i dało to zielone światło dla elektryfikacji linii w innych rosyjskich miastach.
W Warszawie, w drodze przetargu, wybrano ofertę grupy przedsiębiorców, wspieranych przez spółkę „Siemens” i to właśnie firma „Siemens” opracowała projekt układu torowisk, linii, zasilania oraz wszystkich innych obiektów.
W 1905 roku rozpoczęto budowę elektrowni tramwajowej, którą zlokalizowano przy ulicy Przyokopowej 28.
Obecnie w dawnej elektrowni mieści się Muzeum Powstania Warszawskiego.
Wagony tramwajowe z 24 miejsca siedzącymi i 16 stojącymi dostarczyła firma Wagenbauanstalt Falkienried. Dzisiaj miejsc byłoby to zdecydowanie za mało 🙂
Wagony te, pomimo dwóch wojen światowych, przetrwały w eksploatacji w Warszawie prawie pół wieku.
Uroczysta inauguracja ruchu tramwajów elektrycznych nastąpiła 26 marca 1908 roku.

Plac Krasińskich. Próby przed otwarciem pierwszej linii tramwaju elektrycznego. Marzec 1908 roku.
Zdjęcie ze zbiorów mkm101 pochodzi ze strony http://tramwar3.republika.pl/
Na placu Krasińskich poświęcono wagony tramwajowe i po przemówieniach oraz przecięciu wstęgi, o godzinie 9:35 pierwszy tramwaj, prowadzony przez inżyniera Boulangera wyruszył na trasę linii numer 3.
Trasa prowadziła ulicami Miodową, Krakowskim Przedmieściem, Królewską, Marszałkowską do Rogatek Mokotowskich, a tramwaj elektryczny przebył ją w 25 minut.
Na zakończenie warto nadmienić, że pierwszym miastem w Królestwie Polskim, w którym uruchomione elektryczne linie tramwajowe była Łódź.
Tam pierwszy przejazd pojazdu elektrycznego miał miejsce 23 grudnia 1898 roku.
*Arek*
https://www.facebook.com/ArktourWHU
http://www.zwiedzajznami.com.pl